יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

"אם אני מקים ארגון נגד ישראל - מחר אני מקבל חצי מיליון דולר"



"לא חושש לחיי". באסם עיד (צילום: ישי פרידמן)

 את באסם עיד אני פוגש במלון במזרח ירושלים. הימים הם ימי התבערה בבירה. הרצח המזעזע של מתפללי הר נוף מרחף בחלל האוויר. ראש עיריית אשקלון מככב בכותרות בגלל אי רצונו להעסיק ערבים. המתח בין ערבים ליהודים שובר שיאים. עיד, פעיל זכויות אדם פלסטיני, עיתונאי ותחקירן לשעבר של ארגון בצלם, מדליק סיגריה ומתחיל לירות דברי תוכחה לעמו שלו. הוא יורה בצרורות בלי פחד ללא משוא פנים. 

"אנשים מאבדים את אלמנט האנושות שבתוכם", אומר עיד על טבח המתפללים, "פגשתי צעירים איפה שאני גר בבית חנינא. שאלתי אותם, תראו לי איפה כתוב באיסלאם שמותר לעשות כדבר הזה? זה לא כתוב, אלו הפרשנים שאומרים תהרגו בשם אללה ובשם האיסלאם. איזה איסלאם?"

הרצח הנורא גורם לעיד לבחון את החברות הישראלית והפלסטינית ביחס למקרים בהם נרצחו מאמינים בתוך בתי תפילתם. עיד שופט ומגיש כתב אישום חריף נגד אחיו, שכניו וחבריו במזרח ירושלים. "את הרצח שביצע ברוך גולדשטיין, אתה זוכר? אני תחקרתי את האירוע הזה מכל הכיוונים. היה גינוי ישראלי אדיר למעשה זה. בזמנו, הציבור הישראלי היה מוכן לחתום לרבין לסלק את כל המתנחלים מחברון על המעשה הזה. אחרי הרצח של מוחמד אבו חד'יר היו שיירות של אוטובוסים של ישראלים שנסעו לנחם את המשפחה. אבל איפה אנחנו? אני שואל באמת. למה לא עלה אוטובוס מג'בל מוכבר לנחם את המשפחות, למה?".

הוא מוטרד קשות מהחינוך בבתי הספר ברשות הפלסטינית ובמחנות הפליטים. לו היה לו ילד בגיל חינוך, הוא מספר, לא היה שולח אותו ללמוד בבתי ספר פלסטינים. "הייתי במחנות פליטים וראיתי ילדים בני 6 לובשים מדים של 'אל קאסם', לוקחים רבים מפלסטיק, רצים אחד אחרי השני, מרביצים אחד לשני באלימות וזה מזעזע. אני מאוד מצטער אבל זה לא שייך לכיבוש ולא להתנחלויות זה קשור לחינוך וזה כואב לי מאוד לראות את הילדים הללו. כפלשתינאי זה מאותת לי שהעתיד הוא הולך להיות קצת חשוך".

באסם עיד הוא פלשתינאי תושב מזרח ירושלים ואולי הקול הביקורתי הנחרץ ביותר היום נגד הרשות הפלשתינית וחמאס. בימי "צוק איתן" שמו עלה בעוצמה בתקשורת הישראלית אחרי מאמר חריף שפרסם נגד ארגון החמאס בו האשים עיד כי ארגון הטרור פועל להרוג את אזרחיו שלו. המאמר זכה למאות אלפי שיתופים ברשתות החברתיות.

אינך חושש לפרסם ביקורת נוקבת נגד ארגון החמאס? האשמת אותם ברצח של תושבי עזה.
"כן, אבל זו האמת והיא כואבת לי. אני אפילו חושב שחמאס היה רוצה שיהיו לפחות 5,000 הרוגים. זה מה שהם רצו, לגרור את ישראל לתסבוכת של מוות לכם ולתושבי עזה.  יש לי חבר מחאן יונס, הוא סיפר שבאחד הלילות, בחצות, באו ארבעה חמושים של חמאס דפקו בדלת ואמרו שכולם צריכים לעזוב את הבית. הוא אמר להם שיש לו כאן עשרה ילדים ישנים. הם דרשו שיוציא את כולם כי הם רוצים לירות טילים מהגג. הוא סירב בתקיפות. למחרת הגיעו רעולי פנים הכו אותו מכות מוות, זרקו את כולם בחוץ. אחרי חצי שעה כבר לא היה בית. אז אמרו שהמאמר שכתבתי הוא חריף אבל אני שמשתי דובר של אותם אנשים, חפים מפשע שהם לא טרוריסטים ולא עשו דבר".

העזתים תומכים היום בחמאס?
"תראה, אם השאלה האם עזתים רוצים לנקום בישראל? התשובה היא כן. האם הם תומכי חמאס? אינני חושב. דבר אחד בטוח, אנשים בעזה מפחדים לדבר כי מי שמדבר נחשב למשת"פ ויורים בו בכיכר העיר הכי גדולה בעזה".

ולמה אתה לא מפחד? לא חושש שיפגעו בך? בילדיך?
"לא, להפך. כל פעם אחרי שאני מופיע או כותב, התגובות שאני מקבל הן 'כל הכבוד', 'אתה צודק'. 'טוב שאתה אומר את הדברים'. אבל הביקורת הזו נובעת מתוך אמונה ותפיסה שאנחנו הפלשתינים יכולים להקים מדינה דמוקרטית אמיתית אבל בשביל שזה יקרה אסור שהיא תהיה כמו המשטרים הערבים או האסלמיים מסביב. אם אלו יהיו המשטרים עדיף לחיות תחת מדינת ישראל".

הכתבה במגזין שביעי עם באסם עיד

באסם עיד אכן נחשב לאחד העיתונאים שביקרו בחריפות את המנגנונים הפלשתיניים עוד בתחילת דרכם. את תחילת דרכו העיתונאית התחיל בעיתון הירושלמי "כל העיר" שם עסק בתיעוד וסיקור הפרות של זכויות אדם של פלשתינים על ידי ישראל. אחר כך נמנה על הצוות הראשוני של ארגון השמאל 'בצלם'. אחד מתחקיריו הראשונים היה על שיטות העינויים של מנגנוני הרשות הפלשתינית נגד ערבים. "זה היה הדו"ח הראשון. הרשות ענתה אסירים, אנשים שהוגדרו כמשת"פים, גנבים, סוחרי סמים, גורלם היה מר." אחר כך הגיעה ביקורתו שלו על רציחתם של משתפי הפעולה ובהמשך דו"ח על גניבת כספי הציבור הפלסטיני על ידי המנגנון המסואב של הרשות.

"הדוחות הללו הכו גלים בזמנו.. אבל באינתיפאדה הראשונה, אנשים לא יודעים, נהרגו יותר פלשתינים על ידי פלשתינים מאשר פלשתינים שנהרגו על ידי צה"ל." אחרי פרסום הדו"ח על העינויים עזב עיד את "בצלם" ופתח ארגון זכויות אדם פלשתיני שמבקר בעיקר את הרשות הפלשתינית. "כבר ב-93' חששתי ובאמת חששותיי התאמתו שהשלטון הפלשתיני יהיה כמשטרים הערביים. עראפת היה דיקטטור עוד לפני שהגיע לכאן. וכמובן סוגיית השחיתות שפושה בשלטון הרשות".

הרשות מושחתת? 
"כן. אבל נאמר כך: יש שחיתות כספית של מעילה  בכספי ציבור. ויש שחיתות פוליטית. השחיתות הפוליטית היא למשלה העובדה שהציבור הפלשתיני לא יודע כלום ממה שקורה במקומות שלו. אם אני רוצה לדעת משהו על המו"מ אני צריך לקרוא תקשורת בינלאומית או תקשורת בעברית. המדיה בערבית חוץ משהידים והריסות בתים אין כלום ומיישרים קו עם אבו מאזן. אני לא קונה תקשורת ערבית. כשמתקשרים אלי להתראיין בתקשורת ערבית אני אומר שאני בחו"ל".

גם בישראל יש כלי תקשורת שיותר קרובים לשלטון.
"כן, אבל ברשות זה כמו תזמורת. בישראל יש הרבה יותר חופש עיתונאי. בצוק איתן התקשורת הישראלית יצאה נגד נתניהו והממשלה והתקשורת הפלשתינית דברה על ניצחונות. אלפי אנשים נהרגו אבל מפרסמים חגיגות. בתקשורת בישראל יש תחרות, אבל ברשות המציאות היא שהמנגנון השלטוני מעניק מלגות חודשיות לכל עיתון. לכן אין תחרות. התחרות היחידה היא איזו תמונה יפה של אבו מאזן יפרסמו בעמוד הראשי. מאמר כמו שאני פרסמתי נגד חמאס אין לו סיכוי".

לפני מספר שבועות הגיע עיד לכנס של הארגון הציוני והלאומי "מרכז אדם ואדמה", באוניברסיטת בר אילן. גם שם הפתיע עיד את הקהל כשלגלג על החרם שהכריזו ארגונים פלשתינים על ישראל. "הפלשתינים הם האחרונים שיכולים להכריז חרם על ישראל. בוא נצייר מציאות שכל הפלשתינים עכשיו מחרימים את ישראל, ההתנחלויות המפעלים, הכול, מה קורה?"

נו, מה קורה?
"יהיו רעבים כי עבאס לא יאכיל אותם ולא ימציא להם מקומות עבודה. אחרי 'צוק איתן' סוכם להכניס עוד 5000 פועלים מעזה לישראל אז זה חרם? אני מתחנן אליך שתכניס עוד עובדים אצלך אז על איזה חרם מדברים? וגם אם יאסרו למכור תוצרת פלשתינית לישראל הכלכלה שלכם לא תפגע. מי שיפגע אלו הפלשתינים שמרוויחים פי ארבעה וחמישה בישראל מאשר ברשות".

והחרם ההצהרתי של הרשות על ההתנחלויות?
"זה מראה לך את הנתק הקיים בין הציבור לבין ההנהגה שלו. כי אין חרם. יש גיבור אחד, מוסטפא ברגותי, שהוא איש מאוד מושחת. הוא גנב כספים מערב הסעודית שהיו אמורים לקנות בהם אמבולנסים. הוא מצהיר שהוא המציא את החרם על ישראל והוא מסתובב ברחבי אירופה ומדבר על חרם על ישראל. כל שני וחמישי הוא בשבדיה והם מקשיבים לו אבל שיילך ויצהיר על חרם ברמאללה ובמחנות הפליטים."

אז זה בלוף כל הסיפור?
"זה בלוף אחד גדול מצדם של הפלסטינים. מה, ערבים מהשטחים לא עובדים וקונים ברמי לוי בגוש עציון? זה לא נאכף ולא יכול להיאכף. בביר זית קניתי גלידת שטראוס. במכולת שם, המוכר תלה שלט 'המקום הזה טהור ממוצרים ישראלים'. שאלתי אותו זה השטראוס הפלשתיני? הוא אמר אנחנו אוהבים סטיקרים כמו הישראלים. כמו שיש לכם מכוניות עם הסטיקר העם עם גוש קטיף".

אתה היית תחקירן 'בצלם', זכית בפרס האגודה לזכויות האזרח. איך אתה רואה את הביקורת היום על ארגון 'בצלם'?

"כשאני עבדתי ב'בצלם' זה היה ארגון מאוד מוערך במדינת ישראל. אינני חושב שעוצמת הזעם שיש היום בישראל נגד 'בצלם' הייתה בעבר. השתנו דברים גם המדיניות של 'בצלם' השתנתה. בעיני הישראלים 'בצלם' לא נחשבים כארגון זכויות אדם. לדעתי ארגון זכויות אדם צריך להילחם נגד כל הפרת זכויות אדם לא משנה מה מקורה. בזמנו ערכתי תחקיר מקיף על המתאבדים הפלשתינים ויצרתי קשר עם 'בצלם' ושאלתי אותם אם הם רוצים להוציא את המסמך כדו"ח משותף. בצלם לא אהבו את הרעיון ואני כעסתי. היום כל הארגונים ישראלים כפלשתינים, כולם עוסקים בישראל. אף אחד לא פותח את הפה על הרשות, על העינויים, המעצרים המנהליים".

גם אתה בסוף עזבת את הארגון הביקורתי שלך נגד הרשות.
"אכן, הייתה לנו בעיית מימון. אני חושב שהמדיניות של הארגון שלנו לא תואמת את מדיניות החוץ של אירופה. שבדיה למשל מעולם לא נתנה לי אגורה. כי אני ביקורתי כלפי הרשות והם אוהבים את הרשות והם נגד ישראל."

נו, אז אתה לא רוצה לעשות לביתך? תעזוב את הרשות ותתמקד בישראל.
"אם אני רוצה להקים ארגון נגד ישראל, אני מבטיח לך שכבר מחר חצי מיליון דולר אני מקבל משבדיה. בדוק. אבל הכסף לא מעניין אותי. אני רק לא מבין את האירופאים מה ההבדל בין ארגון זכויות אדם שמגן על אחמד מישראל לארגון זכויות אדם שמגן על אחמד מהרשות."

היית מעדיף לחיות תחת כישראלי שלטון ישראל?
"אני רוצה מדינה פלשתינאית דמוקרטית. אם לא תהיה לי אין לי שום בעיה לחיות בשקט תחת הכיבוש הישראלי. ביקרתי ברוב מדינות ערב ראיתי מה זה בתי כלא, מה זה עינויים באמת, אין מצב שאני ארצה להיות חלק מזה ואגלה לך סוד: 80% מהפלשתינים, בוודאי תושבי מזרח ירושלים חושבים כך".

5 תגובות:

  1. ישי, זה אחד הראיונות החשובים. שאפו. והאיש אמיץ, אין דברים כאלה.

    השבמחק
  2. חשוב מאוד,חובה לתרגם לאנגלית!!!! ולהפיץ.

    השבמחק
  3. מעניין כמה זמן הוא עוד ישאר בחיים הבחור?

    השבמחק