יום חמישי, 4 בספטמבר 2014

טוביה השוחט - רשמים מערב ההשקה של הספר תפוס ת'יהודי!

טוביה טננבום ובן דרור ימיני תופסים שמאלנים

בכן, זו הייתה השקת ספר לא שגרתית. לא היו בה דברי נימוסים והקלקת כוסיות. אלא בעיקר אדם אחד מאוד דומיננטי, טמפרמנטי וחם מזג ושמו טוביה טננבום, מחבר הספר "תפוס ת'יהודי!". טננבום, למי שעוד לא הכיר (לא ברור איך אפשר כי הג'ינגי' הזה מככב בכל מקום אפשרי) הוא עיתונאי יהודי ישראלי שחי בני יורק  ולאחרונה פרסם ספר שהוא למעשה אוסף של ראיונות ופגישות שלו עם אישים ברשות הפלסטינית, פעילי ארגוני זכויות אדם אירופאים ויהודים, כאשר האחרונים סבורים שמי שמראיין אותם הוא עיתונאי גרמני והראיונות והשיחות אמורים להתפרסם באתר גרמני שכוח אל. התוצאה היא חשיפה של התבטאויות שנויות במחלוקת, חלקן אנטישמיות ישנה ממיטב המסורת, אחרות הזויות.
חומר קשה לעיכול ומעורר תהיות ומחשבות על האנשים הנושאים על נס את דגל זכויות האדם.  

וצריך להודות לרב אריק אשרמן שאזר אומץ, הוא ועמיתו יריב מוהר לארגון "רבנים למען זכויות אדם", שהגיעו להשקה והשתתפו בשאלות ותשובות בין טננבום ובן דרור ימיני והפכו את הדיון למשהו הרבה יותר סוער ודרמטי. אם כי בשלבים מסוימים הדיון היה נמוך מאוד והפך למלחמת חבטות בין פעילי רבנים למען זכויות אדם לטוביה טננבום שלא ריחם ולא חמל. 

הרב אשרמן בתור לכרטיס להשקה. טוביה לא ריחם ולא חמל
טננבום טוען שהוא איננו איש ימין או שמאל אלא מביא דברים כהווייתם. "אני כותב את מה שאומרים לי", הסביר טננבום את שיטת עבודתו העיתונאית, "בעיתונות אתה צריך לכתוב את מה שאתה שומע ואת מה שאתה רואה. הגיוני לא הגיוני זה לא משנה". ברור שטננבום מיתמם והוא איש ימין לחלוטין ההשקפה שלו על ארגוני זכויות האדם היא מאוד ביקורתית וזה בלשון המעטה. "השמאל בזמני היה ישעיהו ליבוביץ'", אמר, "הוא האמין במדינה היהודית לא האמין בכיבוש, זכותו. דיברתי עם האליטה השמאלנית של היום הם שונאים את המדינה היום, הם רוצים שהיא תיגמר."

יש לו ביקורת על הצורה שבה השמאל הישראלי מתייחס לפלסטינים אותם הם מכירים, אם בכלל, בצורה שטחית ורומנטית. "כשאני שואל אותם (את הפלסטינים י"פ) מה אתם חושבים על גדעון לוי, הם אומרים לי 'הוא יהודי. מה, הוא דואג לזכויות שלנו? היהודים אוהבים אותנו? מכירים את התרבות שלנו?' הם לא יודעים מילה אחת בערבית", טעון טננבום וקבע כי השמאלנים, "בחיים שלהם לא פתחו את הקוראן. אין להם מושג מה פירוש המילה חדית'. אז איך אתם אומרים שאתם אוהבים אותם? לא, זו לא אהבה. איך אתה יוכל לומר שאתה אוהב אדם ואתה 'משוגע על התרבות הפלסטינית' כמו שאמר אודי אלוני ואתה בעצם לא מכיר אותה. מהי התרבות הפלסטינית, סחוג? אתם מכירים אותה? אני לא אומר שהם רשעים. מה שאני אומר שהם מטומטמים. השנאה העצמית שלהם היא כל כך חזקה". 

ולדבריו השמאל ורבים מהישראלים עסוקים בטיוח שיטתי של המציאות. "הישראלים קוראים לג'יבריל רג'וב - גבי רגב. גבי המתוק", צחק טננבום וטען כי אנשיו של רג'וב אמרו לו כי בדמם זורם דם גרמני: "מה שאמרו לי 'המתונים', החבר'ה של ג'יבריל רג'וב, זה שכולנו גרמנים. הדם שלנו גרמני והבעיה הייתה שרומל לא הצליח להיכנס לפה", אמר טננבום, "אין מתונים (בקרב הפלסטינים י"פ) ואני אומר את זה לשבחם. רוב הפלסטינים שפגשתי גאים בתרבותם, בטוחים בצדקת דרכם, בטוחים שזו הדרך. לא מתנצלים ולא מבקשים סליחה גם כשיהודים נהרגים. אין להם 'אימאמים לזכויות אדם', הרב אריק (טננבום הרבה לפנות לרב אריק אשרמן ישירות בעקבות הטחות הדדיות בין השניים י"פ), אני אגיד לך מה שהרבנית טובה הרטמן אמרה לי: אתם לא רבנים למען זכויות אדם אתם רבנים למען זכויות הפלסטינים. אתם לא יודעים מה זה זכויות אדם."

איכשהו עדיין תולה תקוות באש"ף. בן דרור ימיני
 אגב, האמירה האחרונה הייתה המחלוקת היחידה בין בן דרור ימיני לטוביה טננבום. בעוד שהאחרון אומר שאין מתונים בקרב הפלסטינים שם כולם "ימין קשיח" בן דרור עוד תולה תקוות ברשות הפלסטינית וטוען שיש הבדל בינם לבין חמאס. "אש"ף לא מדבר על השמדה", אמר ימיני, "אני לא מקבל את זה".

טוביה מציג: הכתשה 

כשפגשתי את הרב אשרמן בדרך לכניסה לאולם לחצתי את ידו ובקשתי לומר לו סחטיין על האומץ להגיע ולהתעמת ישירות מול טננבום. לא קל להתעמת מול טננבום ובן דרור ימיני. אשרמן אמר כי הוא בא "ללמוד על עצמו דברים חדשים שהוא לא ידע". כשהתחיל העימות בין טוביה הסוער לאשרמן ועמיתו יריב מוהר הטונים עלו מהר מאוד, כשלא פעם ולא פעמיים טננבום לועג לפעילי השמאל. את יריב מוהר הוא כינה פעמיים אידיוט בגלל שהתפרץ לדבריו. "בשביל מה הבאת אותו", פנה טננבום לאשרמן, "אתה לא יכול ללכת לבד? אתה צריך עזרה?". אשרמן טען כי טננבום כתב בספר שהוא אמר שהתנ"ך "פציפיסטי" והוא יכול להוכיח בעשרות מאמרים שכתב לאורך השנים שהוא איננו סבור שתנ"ך נוקט בגישה זו. "האם תהיה מוכן לתקן את הטעות בספרך", שאל אשרמן. 

איתי העצני מתווכח עם אשרמן
כשטננבום השיב בחזרה וזכה להפרעות מאשרמן ומוהר הוא לא ריחם ולא חמל ואפילו גייס את אשתו של אשרמן לדיון. "גם אותך אריק, אני מכיר אותך טוב אני צילמתי את מה שאתה עושה. אני מכיר את אנשי השמאל שלכם אתם לא נותנים לדבר. אתם כל כך עיוורים אתם כל כך סגורים. הלוגיקה שלכם לא קיימת. אנחנו נעלה את הדברים בוידיאו. והציבור ישפוט. אריק אני לא שונא אותך, ליבי עליך שמעתי איך זכריה (איש הקשר שליווה את טננבום מטעם רבנים למען זכויות אדם י"פ) צועק עליך. כשאמרתי לזכריה 'אני לא יהודי אני גרמני כשאני אומר לך משהו אתה תעשה הוא עשה' וזכריה הראה לי את אוצרות פלסטין את הבתים היפים. אריק, בכיתי עליך כמו שאשתך בוכה עליך, ככה גם אני."

לגופה של טענה, טננבום טען שהספר בנוי על ציטוטים שהמרואיינים אמרו לו. הוא לא מתעסק עם דברים שנאמרו בעבר או נכתבו, מה שנאמר לו, בעיקר החומרים הלוהטים והמרשיעים, נכנסו לספר. לסיכום, הספר הזה לא ישנה את הויכוח בין השמאל לימין אבל הוא בעיקר יביך לא מעט ארגונים ופעילים בשמאל העמוק שיצטרכו לנפק הסברים כיצד אמירות מזעזעות ואנטישמיות נאמרות בקרב מחנה רודף השלום וזכויות האדם. 

לטננבום הדברים פשוטים. "בכל מקום ישנם אנשים ששונאים את עצמם הבעיה עם היהודים שיש אצלנו יותר מדי כאלה לכן יש את כל הארגונים האלה", אמר טננבום כשהוא מביט לכיוונו של הרב אריק אשרמן, "הפלסטינים צוחקים עליכם. אריק, הם לועגים לכם. על היהודי הזה, של בצלם".

14 תגובות:

  1. תודה ישי. מרתק. כל הכבוד גם על הזריזות. הכול סביב הספר הזה מתרחש במהירות שאין לה אח ורע בעולם הספרים הישראלי, והצלחת להצטרף להילוך המהיר הזה. אם תרשה לי תיקון (אתה מוזמן למחוק את תגובתי זו לאחר שאתה קורא) - טוביה אינו גר בגרמניה, אלא בניו-יורק. נכון שהוא כותב דרך קבע בעיתון הגרמני די-צייט. ונכון גם שהוא שהה בגרמניה חצי שנה, בביקור שנועד להכנת ספרו הקודם. והוא כותב "טננבום", בלי א. לא "טננבאום".

    השבמחק
  2. תודה על העדכון

    השבמחק
  3. נו אז טננבאום צדק מה אתה רוצה? השמאל באמת הזוי ולא מחובר למציאות. הבלוג שלך מוכיח את זה. מה זה לא ברור לכם שהאנטישמיות בעולה בעולם בלי קשר אמיתי למה שקורה פה. חוץ מלתמוך ברוע ובשקרים העולמים כלפי ישראל אתם לא עושים כלום. חלקים מכם שונאים את המדינה ואת העם היהודי באופן טהור ואמיתי וחלק עדיין לא הפנימו בעצמם את השנאה שלהם אבל בגדול כולכם אותו דבר.

    השבמחק
  4. הרב אריק אשרמן5 בספטמבר 2014 בשעה 1:38

    תודה שאתה נותנת לי קרדיט על אומץ, אבל האמת היא שזה היה קצת כמו בידור דמיוני. באמת הר טננבאום לא רק עיתונאי, אלא גם סופר. רציתי גם להגיע הערב בי-ם, אבל היה מפקד לילדים שלי.
    בכלל איני יודע איזה גילוים חדשים מר טננבאום הצליח לחשוף , והדוגמה של מה הוא טוען שאמרתי שהתנ"ך פציפיסטי היה הקטן בין כל האי דיוקים שגיליתי במה שהוא כתב אליי בלבד, אבל היה הכי קל להוכיח בגלל שכתבתי את ההפך במאמרים רבים משך עשרות שנים. לדוגמה http://www.news1.co.il/Archive/003-D-57736-00.html?t=053732.

    כל אדם אובייקטיבי/ת היה/היתה רואה את הסתירה ומתחיל/ה לפקפק באמינות של הספר ושל האדם. אחת הבעיות בחברה שלנו (ולא רק אצלנו) הוא שכל אחד/ת מאמין/ה למה שמחזק מה שהוא/היא כבר חושב/ת, חושד/ת בכל דבר שמאתגר את האמונות שלו/ה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בדומה לעיתונאי המכובד והסופר בן דרור ימיני גם אני נמנתי בעבר עם תומכיו של הצד השמאלי בפוליטיקה הישראלית עד החלחלה והזעזוע העמוק שחשתי בעמדי מול מסכת כזבים והסתה פראית חובקת עולם. על-כן אני מוצא את ההאשמה שלך בדבר דוגמתיות מחשבתית והעדר אובייקטיביות בקרב הציבור הישראלי להיות מתנשאת, חצופה ונכלולית. ניכר שאינך מנסה לענות על טענותיהם של ימיני וטננבאום, שניהם אנשים ישרים בעלי עבר מרשים ומהוגן, אלא להטיל רפש ולבצע דה-לגיטמציה שלהם.הדימיון בין ארגוני "זכויות האדם" שאתה מייצג לבין היהודים הקומוניסטים האנטי ציוניים שמנחם בגין כה הטיב לתארם בסיפרו "לילות לבנים" הם פשוט פנטסטיים.

      מחק
  5. הרב אריק אשרמן5 בספטמבר 2014 בשעה 1:45

    אבל, לחיוב אני חייב לומר שלמרות הלעג והגסות של מר טננבאום, זכיתי אחר כך להרבה שיחות ארוכות עם עומק ודרך ארץ. זה בכל זאת נתן לי תקווה. וזה עוד סיבה שבאתי. משך 19 השנים שאני ברבנים למען זכויות האדם, היו לי הרבה מקרים בהם אנשים/נשים באים אליי ואומרים/ות, "באתי להתווכח. אבל, עכשיו שאני שומע מה שיש לך לומר, אני רוצה ללחוץ לך את היד" או "אולי אני לא מסכים עם כל מה שאמרת, אבל עכשיו אני מבין יותר ומכבד אותך.

    השבמחק
    תשובות
    1. اليهودي نتن

      מחק
    2. אתה מפחד מעובדות נתפסת בספר במערומיך ואתה לא רוצה להתייחס למה שהועלה נגדך סירבת לענות לבן דרור ימיני השתוללת כאחוז דיבוק כאשר עלו בפנייך עובדות שלא היו נעימות לך בקיצור אתה עוד שקרן מהשמאל ששייך לעאלק "אנשי זכויות האדם".

      מחק
  6. הרב אשרמן ודומיו חיים בללה לנד. טננבאום: השנאה העצמית מקימה לנו 'ארגוני זכויות אדם'. רציתי להוסיף: אלה בעצם ארגונים אנטישראלים המתחזים לארגוני זכויות אדם. לדר' בוקעי נמאס מהם, הוא אמר: "יש אנשים טובים ויש אנשים רעים, והם ('ארגוני זכויות אדם' ויהודים אנטישראלים) אנשים רעים". אגב נאלצתי לסמן את עצמי כ'אנונימי' בגלל שהאתר לא מאפשר שם.

    השבמחק
  7. have you got that book translated to English please

    השבמחק
  8. טוביה מציג את התחקירן של אשרמן כמכחיש שואה ורמאי. קחו קצת כסף מהתקציב שאתם מקבלים מאירופה ותגישו תביעת דיבה.

    השבמחק
  9. הבנתי שהארגון רבנים למען זכויות אדם פרסם סרטון שמשווה בין תכנית ההסדרה של הבדווים בנגב לפוגרומים נגד היהודים. זה ארגון של רבנים? תקראו לעצמכם רש"י. רבנים שונאי ישראל

    השבמחק
  10. טוביה נתמך בעובדות מצולמות ומוקלטות רבנים לזכויות אדם נתמכים בשקרים.

    השבמחק