יום שלישי, 8 באפריל 2014

הילולת הבבא חאקי - (על נעילת הדלת של בתי המדרש הדתיים לאומיים בפני גדולי רבני צפון אפריקה)


שער "שביעי": הרב יצחק אביחצירא מקובל ציוני בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו

  
הצאצאים החרדים אמנם החרימו את ההילולה לזכרו הרב יצחק אביחצירא (הבבא חאקי) שאורגנה על ידי נינו של הרב, נריה כנפו, אך הוא וחבריו צעירים מהציונות הדתית נחושים להעלות על נס את היהדות הספרדית שרובה ככולה הייתה ציונית דתית. כנפו וחבריו, חברי עמותת "הדסים", מקווים שלא רק החרדים יגלו עניין בתורה הציונית דתית של רבני צפון אפריקה אלא גם בית המדרש הדתי לאומי יפתח את שעריו לענקי הרוח הספרדיים  

בית הכנסת הספרדי של אחוזת אתרוג השבוע היה מלא מפה לפה. מהחלונות בקעו שירי פיוטים שבוצעו בכישרון רב על ידי הפייטן צור יגאל יפרח משדרות. השולחנות היו עמוסים מאכלים ועוגות. ספינג'ים וכוסות ערק וויסקי חולקו לכל דורש. ההילולה לזכרו של הרב יצחק אביחצירא זצ"ל ה"בבא חאקי" הייתה בעיצומה. נינו של הרב, נריה כנפו, ממארגני ההילולה, התרגש לגלות ולחשוף את המשנה התורנית ציונית של אבי סבו, הרב אביחצירא, מי שהיה רבה של העיר רמלה ולוד מקום המדינה ומגדולי רבני הספרדים בדור האחרון. רק נקודה קטנה אחת העיבה על השמחה. צאצאים אחרים של הבבא חאקי דאגו להעביר מסר לכנפו: "אם תהפוך את הרב אביחצירא ל'מזרוחניק' נגנה אותך". בני המשפחה החרדים של הרב אביחצירא החרימו את האירוע.

בנו של הבבא חאקי, אהרון אביחצירא, מי שהיה שר הדתות מטעם המפד"ל ונשלח על ידי אביו לכהן בכנסת במפלגה הציונית דתית עמד לימינו של הנין הצעיר. "אני איתך", אמר לו השר לשעבר שגם הגיע להילולה, "אבא היה רחוק מכל השקפה חרדית אנטי ציונית".

העלאת המשנה הציונית דתית של הבבא חאקי היא חלק מסדרת פעולות של צעירים בני הציונות הדתית שנרתמו לנער את האבק מעולם התורה הספרדי שלדעתם נדחק לקרן זווית. לא רק חרדים מתכחשים לתפיסות הציוניות דתיות של רבנים ספרדים, כמו הבבא חאקי, אלא גם בתוך הציונות הדתית לא מרימים על נס את גדולי המחשבה היהודית, הרבנים הספרדים, שהיו אוהבי המדינה והארץ בכל רמ"ח אבריהם ושס"ה גידיהם. חלק מהצעירים שהגיעו השבוע להילולה דיברו בינם לבין עצמם ותהו איך מעולם לא שמעו בישיבה התיכונית ובישיבות ההסדר על דמותו של הרב אביחצירא.

עכשיו קמה חבורה צעירה שבאה להחזיר עטרה ליושנה. מלבד נריה כנפו אפשר למצוא שם את ירון אטיאס, אלעד פורטל ואלירן ביתן שהקימו עמותה ששמה "הדסים" שמטרתה להיות "הבמה להתחדשות רוח יהדות ספרד". אטיאס ופורטל השיקו לאחרונה את הסידור המרשים "ארץ חמדה" – סידור תפילה ליום העצמאות ויום ירושלים כמנהג הספרדים, בו אפשר למצוא גם "דברי רבותינו בשבח ימי ההודאות ומלכות ישראל". 

בהקדמה לספר כתבו העורכים כי עם עלייתה של הציונות ושיבת עם ישראל לארצו היו רבנים שבחרו להתנגד למהלך "אך לא מבני ספרד הם באו. חכמי הספרדים ככללם, ראו בתהליך ההתעוררות והקמת המדינה, כתחילת הופעת גאולת ישראל או כלשונם 'אתחלתא דגאולה'". בסוף הסידור מובאים מכתבים של גדולי רבני צפון אפריקה שכתבו והיללו את הציונות ותהליך שיבת עם ישראל לארצו והקמת המדינה. אפשר למצוא שם בין השאר את הרב כלפון משה הכהן מי שהיה רבה הראשי של ג'רבה, הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל הרב הראשי לישראל, הרב עמרם אבורביע, הרב יוסף משאש, הרב משה מלכה וכמובן הרב יצחק אבוחצירא, כולם ענקי רוח ומחשבה שראו בציונות את התגשמות הנבואה של חזון העצמות היבשות. הסידור שזור פיוטים של אהבת ציון והאומה מפי רבנים ופייטנים. 

להתפלל נגד הגיוס? נגד מסורת אבות
בין הדוברים שהגיעו להילולה היו לא מעט נאומים שהתכתבו מול העמדה החרדית שהקימה מאחזים בלבבות הציבור הספרדי במשך השנים. הרב חיים אמסלם סיפר על הרב אביחצירא ועל התפיסה הקלאסית של תורה ועבודה שהייתה נר לרגלם של חכמי יהדות ספרד מאז ומתמיד. סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן שחזר מביקור בהונגריה דיבר על הצלת עולם התורה שנעשתה על ידי המדינה. "אחרי 65 שנה זכינו כולנו ואין עוד תקופה בכל ההיסטוריה הישראלית שעולם התורה פורח כל כך. בכל יום מודפסים עשרות ספרי קודש ולכן כשאנחנו קמים כל בוקר ואומרים 'מודה אני' אנחנו כולנו מצווים להכיר בטובתה של מדינת ישראל. יש היום אווירה כזאת שכביכול המדינה רוצה להחריב את עולם התורה" הוסיף בן דהן, "אבל בואו לא נהיה כפויי טובה, חס ושלום, מי שיקם את עולם התורה אם לא מדינת ישראל? לבוא ולזרוק האשמות שהמדינה רוצה להחריב את עולם התורה זו כפיות טובה וחלילה יאמר עלינו כמו שאומר שלמה 'משיב רעה תחת טובה לא תמוש הרעה מביתו'", אמר הרב בן דהן והקריא מכתביו של הרב אביחצירא המשבחים את חשיבותה של מלכות יהודית.

אהרון אביחצירא, בנו של "הבבא חאקי", ביקר את העמדה החרדית הבזה לערך השותפות בנטל. מחשבה כזו, אמר אביחצירא מעולם לא הייתה בקרב רבני מרוקו בדורות הקודמים. "דבר אחד אני לא יכול לקבל", אמר אביחצירא, "כשיהודי יוצא מרוקו עומד בתפילה ואומר 'אני מתפלל שלא יגייסו אותי לצבא' צריך לבקש באותו רגע לעשות קריעה ולבקש סליחה מההורים, מהסבים ומסבי הסבים מדור לדור שהתפללו כל יום ואף מתו בגלל רצונם להגיע לארץ ישראל. במלחמת ששת הימים חזרתי מחו"ל בשביל להתגייס אמי בכתה ושאלה למה חזרת? ואבא אני זוכר אמר לי: 'בני, אם היו מקבלים אותי גם אני הייתי מצטרף'. הוא היה אז בן 60. מה זאת אומרת להתפלל שלא ייקחו אותי לצבא? זה להתפלל 'שלא יהיה חלקי עמכם'! זה דבר שלא היה במחשבה אצל הורינו או אבותינו. זו איננה דרך אבותינו". 

מסיבת סידור - למה לא בנוסח ספרדי?
כאמור, ההילולה לזכרו של הבבא חאקי לא נועדה להציב מראה לעולם החרדי אלא, ואולי בעיקר, לחבר את העולם הציוני הדתי למורשת יהדות ספרד שאולי אין דבר יותר ציוני-דתי ממנה. במובן הזה, אומרים חברי עמותת "הדסים" אין הם מחדשים דבר אלא כדבריו של ה"מסילת ישרים" מגלים מחדש את הדברים המפורסמים לכל שמרוצת הזמן נדחקו לקרן זוית. 

ירון אטיאס, אחד מחברי העמותה, אומר לשביעי כי הפעולה של הקבוצה היא בזירה הדתית לאומית אך היא נכונה לא פחות לחברה הישראלית כולה. "האימפקט של מה שאנחנו עושים הוא בכל החברה הישראלית אבל זה מתחיל במקומות שאנחנו נמצאים בהם. למשל, בית המדרש של הציונות הדתית שהוא המקום שאנחנו באים ממנו וחוזרים אליו", אומר אטיאס ונותן דוגמא לדברים, "אני אשאל אותך שאלה פשוטה: תסתכל על הספרייה בבית המדרש שלך, בישיבת ההסדר או הישיבה הגבוהה. האם ראית על המדף חכם או רב ממוצא ספרדי מהמאתיים שנה האחרונות? תמיד אוהבים לומר רמב"ם או ריה"ל אבל אני שואל על המאתיים שנה האחרונות מאז שעוצבה התפיסה כיצד ישיבה צריכה להיראות? לצערי, התשובה תהיה שלילית, ומדוע בעצם? לא היו גאונים ספרדים במאתיים השנה האחרונות? לא נכתבו חיבורים הלכתיים? ספרי שו"ת? כל מי שמכיר את הדברים יודע שבמאות השנים האחרונות נכתבו כל כך הרבה ספרים חשובים על ידי רבני ספרד, למה, נשאלת השאלה, הם לא מצויים על מדפי הספרייה של בתי המדרש שלנו?".

"האמת היא שגדלנו במוסדות חינוך אשכנזיים", מספר אלירן ביתן אחד מחברי העמותה, "בבית תמיד ידענו שהיו גדולים וצדיקים שהייתה להם תורה ומשנה סדורה אבל כשהגענו לישיבות התיכוניות וכמובן לבתי הספר היסודיים – דבר מזה לא נמצא. וזה מחלחל, אם החברה מסביב לא נותנת את המקום הראוי למסורת הזו אז לא פלא שהיא נדחקת לקרן זווית והיום גם בציבור הספרדי לצערנו שוכחים מי היו אותם גדולים. אני מאמין שהציונות הדתית חייבת להוציא לאור את המורשת של אותם ענקי רוח שהיו אוהבי העם הארץ ולא פחות מכך אוהבי המדינה".

הרב אביחצירא, אומר אטיאס, הוא דוגמא למודל רבני ספרדי שהציונות הדתית הייתה צריכה להרים על נס. במקום זאת, מעטים תלמידי הישיבות היודעים מי היה הבבא חאקי. "מדובר במישהו שבכל סטריאוטיפ טבעי הוא כביכול 'מרוקאי כבד' לגמרי, מקובל, מישהו שבהארדקור הילולה לזכרו צריכה להיות של אירוע של מכירת נרות ותמונות צדיקים כלומר משהו מאוד רדוד ושטחי בעניין. אנחנו באים ואומרים בואו נלמד לעומק את תורתו של הרב אביחצירא. מדובר בנציג ה הספרדי הבולט ביותר שתמך אי פעם בציונות הדתית ובמפד"ל. אני לא מכיר נציג ספרדי אחר לאורך מאה שנות הציונות הדתית שדחף ותמך באופן  כל כך נחרץ במה שאנחנו קוראים היום הבית היהודי ולא רק במובן הפוליטי אלא במובן הציוני דתי."

אחד המשתתפים שהגיע להילולה בחור צעיר עם ילדים סיפר לשביעי אנקדוטה שממחישה לדבריו את ההחמצה של הציונות הדתית עם הציבור הספרדי. "השבוע יש לבני מסיבת סידור. בשלב מסוים שאלתי את המורה באיזה נוסח הסידור שיחולק לתלמידים. המורה פערה את שתי עיניה ושאלה 'למה אני מכניס את השד העדתי' אמרתי לה שנוסח אשכנז כבודו במקומו מונח אבל לא כל התלמידים מתפללים בנוסח הזה. לא ביקשתי שיחלקו רק סידורים ספרדים בקשתי רק שלא ימחקו את המסורת שלי". בסופו של דבר, מספר הבחור, "התפשרו" בבית הספר על סידור אשכנזי ב"נוסח ספרד" אחרי שהורים ומורים גערו בו על "ניסיון הפירוד". "לא נראה לי הגיוני, ובוודאי שלא מכבד, שמוסדות החינוך של הציונות הדתית לא מחנכים ומלמדים את תורתו של הרב אביחצירא. הבעיה היותר גדולה, זה לא שלא מחנכים את התלמידים, אלא שגם המורים והרבנים עצמם לא מכירים את הדמויות הרבניות הללו. זה מחדל תרבותי". 

למרות הדומיננטיות האשכנזית בציונות הדתית גם באי ההילולה לזכרו של הבבא חאקי מאמינים שהציבור הדתי לאומי משתנה. הגיוון של העדות נותן בציבור הכיפות הסרוגות את אותותיו. "בוודאי שהציונות הדתית משתנה לטובה", קובע הפייטן הצעיר צור יגאל יפרח משדרות, "היום ישנם שירים ששרים במרכז הרב, פיוטים שלפני עשר שנים אפשר היה רק לחלום שישירו אותם. לעשות 'מעוולים' בקדיש אלו דברים שאף אחד לא היה מעלה על דעתו בעבר אך היום בישיבות תיכוניות יש לכך הרבה יותר  מקום והבנה. גם אי אפשר להתעלם מהכמות של הציבור הספרדי בתוך הציונות הדתית. לכן אתה רואה היום הרבה יותר פתיחות לפיוטים, שירי בקשות ושירה ספרדית". 

"אני מאמין שמההילולה החברתית ציונית הזו תצא בשורה", מסכם נינו של הבבא חאקי, נריה כנפו, "אני מאמין שהרב אביחצירא, סבא רבא שלי, הוא מודל לציבור גדול שאוהב את התורה, העם, הארץ והמדינה ומרגיש צורך להישאר נאמן למסורת בית אבא. חובתנו היא לספר לציבור את הסיפור שנשכח ונדחק לקרן זווית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה