יום חמישי, 30 בינואר 2014

מדוע הכעיס השופט רובינשטיין כמה עו"ד מהשמאל?


עו"ד מיכאל ספרד. כנראה שהשופט רובנישטיין לא בא לו טוב בעין

אמירה משנת 2006 של השופט אליקים רובינשטיין שאמר כי הוא "מתנגד לנישואי תערובת" הקפיצה לאחרונה את עורכי הדין של השמאל. 

פסק דין של שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין משנת 2006 הפך לאחרונה לדיון לוהט בקרב מספר פעילי שמאל. בעקבות "החשיפה המטלטלת" אודות העובדה שבנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא עם עלמה נורווגית העלו כמה מבכירי משפטני השמאל אמירות של השופט רובינשטיין בפסק דין מלפני 7 שנים. אמירות בהן הוא מביע את דעתו האישית נגד נישואי תערובת.

בפסק הדין משנת 2006 שצוטט מחדש על ידי רובינשטיין בעתירה שנדחתה לאחרונה, אמר, שופט בית המשפט העליון הסרוג כי על המדינה למצוא פתרון לאלפי הזוגות שאינם יכולים להתחתן. עם זאת, סייג ואמר, כי באופן אישי בלבד דעתו לא נחה מכך שיש נישואי תערובת בין יהודים ללא יהודים. ולמרות ההסתייגות קבע כי על המחוקק למצוא פתרונות שיאפשרו לאנשים שאינם יכולים להתחתן.

"לא אהסס לומר, כי אילו ניתן היה לשכנע כל יהודי ויהודיה, מטעמים טובים רבים, להינשא לבני העם היהודי, לא היה מאושר ממני, בודאי לאחר שבשואה נכרת שליש מן העם.", כך קבע שופט בית המשפט העליון אליקים רובנישטיין, כאמור בפסק דין משנת 2006.

מתנגד לנישואי תערובת, מה שאומר בהכרח להיותו בלתי נאור בעיני עו"ד נאורים. רובינשטיין
ראשון "החוגגים" על האמירות הדי הישנות, היה עו"ד מיכאל ספרד שידוע לאנשי ההתיישבות בעיקר מאין סוף משפטים בהם הוא מייצג פלסטינים וארגוני זכויות אדם. ספרד העלה את הציטוט של רובינשטיין בפייסבוק וטען שלארגון "להב"ה", הנלחם נגד נישואי תערובת בין יהודים ללא יהודים, "יש תחרות קשה". הציטוט החלקי של שופט בית המשפט העליון רובינשטיין שפרסם ספרד הוא "אחרון אני שאתמוך בנישואי תערובת". עו"ד ידין עילם, פעיל שמאל, הביא את דבריו של רובינשטיין ונתן לחבריו לנחש במי מדובר. איש חינוך המלמד במכינות חילוניות כתב, ספק בצחוק ספק ברצינות, שמדובר ב"אדולף אייכמן". 

עם זאת, היו גם פעילי שמאל שקראו את כל פסק הדין המדובר ולא הסתפקו בציטוטים החלקיים של עורכי הדין הממולחים. כך למשל פעיל השמאל, הפרופ' אלון הראל מאנשי שיח ג'ראח, קבע כי הדיון אודות דבריו של רובנישטיין הוא "טהרנות" של אנשי השמאל משום שדווקא השופט הדתי קבע כי המדינה איננה יכולה לכפות את דעתה על אנשים פרטיים כיצד יתחתנו. הראל מיהר לפרסם מאמר בבלוג "המרצים למשפטים של האוניברסיטה העברית" בגנות ידידיו שמיהרו להוקיע את השופט רובינשטיין.

"חברי ב- facebook מצאו בשבוע האחרון אילן חדש להתעמר בו: השופט רובינשטיין מבית המשפט העליון", כתב פרופ' הראל, "העילה היא אמירת אגב בפסק דין בה הוא כותב: 'אחרון אני שאתמוך בנישואי תערובת; אך פתרון לאזרחים המבקשים להינשא ראוי שימצא בתוך מדינתם'.

"אמירה תמימה זו עוררה את חמתם של טהרני השמאל אשר השוו את השופט רובינשטיין לחברי ארגון להב"ה ארגון העוסק ימים כלילות בתעמולה גזענית ונפשעת כנגד ערבים בישראל וממקד את מאמציו בהתעללות בזוגות מעורבים", כתב הראל, "מי יודע על פי הלוגיקה הזו אולי רשימה קצרה זו תביא גם לסיווג מחודש שלי כחבר כבוד של תנועת להב"ה",כתב הפרופ'.

מצ"ב הדברים של השופט אליקים רובינשטיין:

  אחרון אני שאתמוך בנישואי תערובת; אך פתרון לאזרחים המבקשים להינשא ראוי שיימצא בתוך מדינתם. בחוות דעתי בבע"מ 9607/03 פלוני נ' פלונית (2006) פסקאות י'-י"א נאמר עליהם:


       "נישואי התערובת, עניין כאוב מימות עולם (ראו בימי שיבת ציון הראשונה – עזרא ט', א-ב, י"ב ופרק י', ונחמיה ט' ל"א) צובטים את לבי, נוכח משמעותם בממד ההיסטורי והשפעתם על מצבו של העם היהודי ועל גודלו עד כדי משמעות קיומית ... (אך) מסופקני אם הדרך של עצימת עיניים כלפי קיומם של הקשיים הללו היא הדרך להיאבק בנישואי תערובת, שהרי נוצרה מציאות עובדתית ומשפטית במהלך השנים ... דומה שהגל של נישואי התערובת, הקיים בעוצמה רבה בחלק ניכר מארצות התפוצה היהודית ומצוי גם עמנו בעקבות גלי עליה מן העשורים האחרונים – לא בדרך זו ייעצר, והטיפול בנשוא הרחב יותר חורג מן התחום השיפוטי ... המקום להכרעה הוא בבית המחוקקים ... המחוקק ראוי שיתן דעתו להסדר הנאות לגבי נישואיהם של ישראלים שאינם יכולים להינשא בישראל (ההדגשה במקור – א"ר); לא אהסס לומר, כי אילו ניתן היה לשכנע כל יהודי ויהודיה, מטעמים טובים רבים, להינשא לבני העם היהודי, לא היה מאושר ממני, בודאי לאחר שבשואה נכרת שליש מן העם. אך משאין זו המציאות, על המדינה לספק את הפתרונות הנאותים, כמובן תוך התחשבות באופיה היהודי והדמוקרטי – וגם במדרון החלקלק שדברים עלולים להיקלע אליו".


*פורסם בשביעי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה