יום חמישי, 2 בינואר 2014

כתבה מעיתון בשבע: כיצד משפילים את עקורי גוש קטיף. מי רצה להכריח את תלמידי בית הספר ניצני קטיף ללמוד באתר בנייה ומדוע משרד החינוך לא הופך שולחנות?



כך נראה בית הספר של ניצני קטיף יום לפני שהתלמידים היו אמורים לעבור


ההורים של תלמידי בית הספר ניצני קטיף שבניצן קמים כל בוקר ומסתכלים אל השמיים. אם לא יורד גשם, הם שולחים את הילדים ללימודים. אם יורד גשם, אין סיבה לשלוח את הילדים. גגות המבנים הזמניים שבהם לומדים ילדיהם דולפים. לפני שנה התקרה קרסה ופצעה כמה ילדים, ובנס הם לא יצאו עם חבלות קשות.


שמונה וחצי שנים עברו מאז הגירוש, וביישוב ניצן אין עדיין מבנה קבע לתלמידים. המשמעות היא שהילדים שנכנסו ללמוד בכיתה א' אחרי הגירוש לכיתות הארעיות והיום הם תלמידי כיתה ח', מעולם לא ראו כיתת מעבדה, לא אולם התעמלות ולא כיתת אמנות. אין להם מסגרת לימוד קבועה, רבים מהם החליפו מסגרות לימוד ובתי ספר והלימוד בכיתות מתקיים בתת תנאים.


התסכול של המגורשים בניצן רק גדל כאשר הם רואים שבמקומות אחרים שבהם שוכנו אנשי גוש קטיף לשעבר יש מבני קבע ומוסדות חינוך מסודרים ומיושבים. רק במועצה האזורית חוף אשקלון אין התקדמות. נציגי ההורים ומורים בבית הספר מפנים חיצי אשמה לשתי כתובות עיקריות: ראש המועצה אזורית חוף אשקלון יאיר פרג'ון, שחתול שחור עבר בינו לבין המתיישבים, וכתובת שנייה היא משרד החינוך, שרואה בצרת התלמידים ולא יוצא מגדרו כדי לעשות יותר למענם.



הביקורת על ראש המועצה היא קשה. העקורים מאשימים אותו בהתנהלות כושלת, בגרירת רגליים, בחוסר התחשבות ובפגיעה בילדים. למשל, בשבוע האחרון קבע ראש המועצה כי לאור העובדה שמהנדס חיצוני הורה שהמבנים הזמניים של בית הספר ניצני קטיף לא ראויים ללמידה, על כל התלמידים לעבור למבני הקבע שנבנים בימים אלה בניצן. פרג'ון קבע כי 450 התלמידים יעברו כולם לאתר החלופי ביום שני השבוע, אלא שלמעשה מדובר באתר בנייה לכל דבר. במקום יש בורות פתוחים, ברזלים תקועים באדמה וצברי לכלוך. במתחם אין מדרכות או גישה מסודרת לבית הספר, ותחת זאת יש הרבה בוץ, חצץ וצינורות ביוב שטרם הותקנו. 


כהמשך להתנהלותו התמוהה, פרג'ון גם לא יידע את מורי בית הספר על המעבר המהיר. הוא גם חייב את מנהלת בית הספר לחלק את דפי המידע אודות המעבר בתיבות הדואר של המגורשים, כי לא כל התלמידים קיבלו את ההודעה של המועצה בדואר האלקטרוני. כך נאלצה המנהלת לנסוע מכפר מימון לניצן שעות ספורות לפני כניסת השבת ולחלק פלאיירים המודיעים על המעבר. "כל המטרה של ראש המועצה הייתה לכופף את המנהלת", מספר ל'בשבע' גורם בבית הספר, "משחקי כוח ואגו". 



בתחילת השנה החליטו במועצה לקחת שתי כיתות חדישות שניתנו לאנשי ניצן ולהעבירן ליד מרדכי. המורים וההורים לא עודכנו. תוך כדי שהמורה קישטה את הכיתה לקראת השנה החדשה, הגיע מנוף כדי להרים את הכיתה. בו במקום הגיעו הורים ומורים והתעמתו עם המפרקים ועם אנשי המועצה.

  
"איפה שר החינוך?"
"הבת שלי נעדרה כל כך הרבה ימים מבית הספר", מספר דרור וענונו, הורה של שלוש תלמידות בניצני קטיף, "היא עברה בערך חמישה-שישה בתי ספר. היום היא בכיתה ח' ועדיין לומדת במבנה ארעי. הקושי הוא העדר המסגרת הלימודית, שכל כך חשובה לילדים. אנחנו קמים כל בוקר ונכנסים למייל היומי כדי לבדוק האם יהיו לימודים בניצן היום או לא. יש בלגן תמידי שלא מאפשר לתלמידים ללמוד".


בגלל מבנה הכיתות אין רווחים בין שולחנות התלמידים, ותלמידים שיושבים בשורות האחרונות צריכים לזחול מתחת לשולחנות כדי לצאת מהכיתה. המציאות הזו גרמה לאחת התלמידות שביקשה לצאת לשירותים ולא הספיקה לזחול במהירות "לפספס" לפני כל הכיתה. 


"אנחנו מתמודדים עם מציאות שאי אפשר לדמיין", מספרת ל'בשבע' שני חביב מוועד ההורים, "אנחנו נמצאים במבנה זמני במצב מחפיר, בתת תנאים, וכל חורף יש סיפור חדש של כיתות שמהוות סכנת חיים לתלמידים. כל פעם שמים לנו פלסטר אחר, ושום דבר לא נפתר".


"כולם יודעים מה מצב הכיתות", אומרת חביב, "ידעו שהחורף יגיע. מדוע דבר לא נעשה? ראש המועצה מתנער מאחריותו, הוא מכבה שריפות. הוא לא נותן פתרון אמת. לא היה צריך לחכות לחורף. הם הפקירו 450 תלמידים. זו אחריות של הרשות, היא אמורה לדאוג לתנאים בסיסיים נורמליים".



החיצים מופנים כאמור גם למשרד החינוך. אחד ההורים אומר כי "השר הרב פירון יודע לעשות רעש גדול ממהפכות ורפורמות ולהתייחס יפה מאוד לתלמידה שלא מעוניינת ללכת לבית ספר, אבל מה על 450 תלמידי ניצן? האם משרד החינוך לא יודע מה עובר על התלמידים של מגורשי גוש קטיף? האם לא יודעים שם שהם לומדים בכיתות מתפוררות? האם לא מודעים לכך שתלמידי ניצן נמצאים כבר שמונה וחצי שנים במבנים שלא ראויים ללימודים? איפה הם, למה הם לא הופכים את השולחן?".


"צוות בית הספר עומד לפני קריסה", אומרת שני חביב, "הם עומדים להתפרק, אין להם גיבוי לא ממשרד החינוך ולא מהמועצה. הם נמצאים בטירוף מערכות". גורם בבית הספר אמר ל'בשבע' בכעס: "מישהו במדינת ישראל חייב להתעורר. לא יכול להיות שזה היחס לאזרחים במדינת ישראל, לא ייתכן שכך מתייחסים לאנשי גוש קטיף שמונה וחצי שנים אחרי הגירוש. אנשים לא קולטים את גרורות הגירוש שנאלצים לחוות תושבי גוש קטיף לשעבר". העדכון האחרון הוא שבעקבות קביעת המהנדסים שהמבנים שבהם לומדים תלמידי ניצני קטיף מסוכנים, זה הקיים והאחר שבבנייה, יפוזרו התלמידים בבתי ספר שונים ברחבי המועצה. 


ממחוז הדרום במשרד החינוך נמסר כי "המשרד תמך במפוני גוש קטיף וליווה אותם ברגישות המתבקשת לאורך כל השנים, מתוך הכרה בצרכיהם הייחודיים. בתוך כך, הקצה המשרד משאבים רבים לטיפול בהיבטים הפיזיים והרגשיים של התלמידים, לרבות תקצוב לבניית בית ספר". על פי דיווח של המועצה האזורית חוף אשקלון, בניית בית הספר תסתיים בימים הקרובים והתלמידים יועברו למבנה הקבע.


תגובת המועצה האזורית חוף אשקלון:

"פעילות בית הספר החלה במבנה זמני במועצה האזורית שפיר. מתוך קושי פיזי ונפשי לקיים לימודים במבנה זה, לאור הטלטלות שעברו ילדי הגוש, הוקם על ידי משרד החינוך בית ספר זמני ביישוב ניצן. 


"ראש המועצה זיהה בבית הספר עוגן קהילתי, וככזה השקיע משאבים רבים בהפיכת המתחמים שנבנו על ידי המדינה לראויים לשימוש, והחל בהליך ייצובו של בית הספר. המהלך הוכיח עצמו ואכן במהלך השנים בית הספר הלך וגדל, ובכל שנה נוספו מבנים על ידי המועצה. 


"לפני כשנתיים התקבלה הרשאה תקציבית לבינוי משכן הקבע של בית הספר. במהלך הבנייה אף לקחה המועצה הלוואה של כמיליון שקלים על מנת לקדם מימון לבנייתו. עם זאת, לצערנו, הקבלן הזוכה במכרז (שזכה במכרזים נוספים למבני ציבור מטעם משרד השיכון) קיבל לאחרונה סילוק יד ועבודתו הופסקה. 


"עם הצורך בגיוס משאבים נוספים, ראש המועצה כיתת רגליו למשרדי הממשלה, וגם הפעם הצליח לגייס את המשאבים שנדרשו. עם קבלת יתרת התקציב, המועצה בשיתוף ועד ההורים של בית הספר גיבשו דרכי פעולה אפשריות. ועד ההורים הצטרף לחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח הקובעת שהשקעה במשכן הקבע של בית הספר תעמוד לנו כעת ובשנים הבאות.

"הסופה האחרונה שפקדה את מדינת ישראל פגעה גם במבני בית הספר 'ניצני קטיף' וגרמה לצורך בקבלת החלטות מרחיקות לכת. עלות הנזק לבית הספר הזמני נאמדה בכ‑300 אלף שקלים. באומץ ובנחישות, יחד עם ועד ההורים ובעידודם, הוחלט להשמיש את מבנה הקבע ולהשקיע בו את כל משאבינו בכדי להעביר את התלמידים במהירות האפשרית למבנה הקבע. הבטחנו כי הפתרון הבא יהיה קבוע ואכן עמדנו בכך. התלמידים יעברו אי"ה ביום ראשון הקרוב, לאחר קבלת אישור בטיחות ממשרד החינוך".

2 comments: