יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

תושבים מבירעם לח"כ באסל גאטס: צא לנו מהכפר

מארגן כנס אנטי ישראלי בגוש חלב בניגוד לרצון התושבים. ח"כ ד"ר גטאס

פרשת בירעם ואיקרית היא פצע פתוח ומדמם בין מדינת ישראל והחברה הישראלית לאזרחיה הנוצרים. רבות דובר ונכתב על הפרשה. בשורה התחתונה מדינת ישראל לא קיימה את הבטחותיה לתושבי בירעם ואיקרית ועד היום היא מפנה עורף לבקשות התושבים לשוב לאדמותיהם ולהקים את היישובים מחדש. כתב על זה שר הביטחון לשעבר משה ארנס, איש הליכוד, על ההבטחות והבגידות של מדינת ישראל בבני בריתה ועל הדברים הנוקבים הללו אין הרבה מה להוסיף.

 מזה שנים מנסים גורמים שונים למנף את פרשת בירעם ואיקרית כסמל לכוחנות והדורסנות של מדינת ישראל. המחדל הלא מוסרי בבירעם ואיקרית הפך להיות נשק תעמולה בידי גורמים לאומניים פלסטיניים וארגונים רדיקליים כחלק ממסע דה לגיטימציה נגד מדינת ישראל. חלק מתושבי בירעם גם הצטרפו לגל המאבק נגד מדינת ישראל אך רוב תושבי בירעם רחוקים מאוד מהתפיסה שרואה במדינת ישראל גורם שיש להילחם בו. ההפך הוא הנכון.

למעשה, השבוע נשלח מכתב מטעם תושבי בירעם שגרים היום בגוש חלב בגליל העליון לארגונים שונים, ישראלים ופלסטינים, וגם לחברי כנסת מהסיעות הערביות שיניחו להם, לתושבי בירעם, ויתנו להם, לבדם, להתמודד מול המדינה. ללא "העזרה" הנדיבה של חברי הכנסת הערבים וארגוני השמאל.

רוח הלאומנות הפלסטינית רחוקה מהם כרחוק מזרח ממערב והדבר האחרון שאותם תושבים מבירעם רוצים, וכך אני שומע משיחות שלי איתם, הוא להיות כלי משחק בידי גורמים אנטי ישראלים. המכתב המדובר נשלח לארגונים כמו "עדאללה" ו"זוכרות" שפועלים להפוך את בירעם ואיקרית לסמל הכוחנות הישראלית. זו לא הפעם הראשונה שתושבים מבירעם יוצאים נגד "הסיוע" של המפלגות הערביות וארגוני השמאל. בעבר פרסמנו מכתב של דובר פורום העדה הנוצרית תושב גוש חלב, רס"ן במיל' שאדי חלול, שתקף את הניסיונות של גורמים שונים לשרבב אותם בכוח למאבק הפלסטיני. אלא שמאז שפורום העדה הנוצרית נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וסוגיית גיוס בני העדה לצה"ל, התקדמה בצעדי ענק, נראה ש"המסייעים" העלו הילוך. 
 
ג'וני זאכנון, דובר פורום קצינים ואזרחים מבני המשפחות של בירעם (גוף המאגד בתוכו מעל 500 נוצרים מארונים מהכפר בירעם), מביע במכתב נוקב וחריף את הכעס שלו, ושל מאות מחבריו, על הניסיון לגרור אותם למאבק נגד ישראל:

"אנו מאמינים באזרחותנו הישראלית, כפי שנהגו אבותינו לפנינו, ובכפרנו ככפר מרוני שמאבקו צודק בתוך מדינתו ואשר נחשב מבני בריתה של ישראל ושפתרון עניינינו ובעיותיו ייעשה על ידי ממשלת ישראל בצורה ייחודית ללא קשר לשום סכסוך או מקרה אחר", כותב זאכנון בשם חבריו.

"אנו בעלי האדמות בבירעם המרונית ותושביה מבקשים מכם לא להתערב בענייני בירעם ואין לכם סמכות לעשות זאת.. אתם לא הוסמכתם להיות נציגים שלנו ולא התבקשתם על ידינו לדבר בשמנו ולכן מבקשים מכם לא להתערב בעניין בירעם ללא רשות של בעלי האדמות".

בשלב מסוים במכתב פונה זאכנון לח"כ ד"ר באסל גטאס מבל"ד. פעילותו של ח"כ ד"ר גטאס בעניין בירעם, טוענים תושבים מהכפר ההרוס, פוגעת במאבק שלהם לפתרון צודק. הדבר האחרון שהם רוצים זה להיות מזוהים עם לאומנות ערבית שמחפשת להתבדל מהחברה הישראלית ולנהל מלחמות מול ישראל. "התערבות שלך מר גטאס, או שלכם בצורה ובשיטה שנעשתה, גרמה וגורמת נזק יותר מתעלת ונודף ממנה ריח פוליטי גרידא ולא טובת תושבי בירעם וצדקת בקשותיהם במדינתם ישראל", כותב זאכנון.

"בעיית בירעם אינה משחק פוליטי ואין לגיטימציה לאף אחד לדבר בשמנו ללא ידיעתנו ,שכן מאבקנו הוא מאבק צודק עם חוב מוסרי והבטחות להקים ישוב מרוני חדש כלפי אזרחי המדינה המאמינים בדו קיום עם העם היהודי ונאמנים למדינתם שנשארו בה ולא הסכימו לנטוש אותה או לקבל פיצויים תחתיה".

מוכתר כפר בירעם מוביל את מפקדי צה"ל לביתו

במקום הלאומנות הערבית שבה דוגל ח"כ גטאס, מעדיפים תושבי בירעם לחיות בדו קיום עם היהודים, למרות הפצע שנפער במלחמת 48', אותו, הם מאמינים, אפשר יהיה לרפא בכוחות משותפים. "כפר בירעם המרוני הינו מקרה מיוחד ייחודי שתושביו מרונים. חלק גדול מהעם שלהם המרוני ומנהיגיו כרתו ברית עם ישראל והעם היהודי לפני הקמת המדינה ואחריה, ועד היום חלק מהם משרת בצה"ל ובכוחות ביטחון אחרים ולכן אין דוגמתו בארץ ועקב כך הוא קיבל תמיכה רחבה מפוליטיקאים וממנהיגים מכל הקשת הפוליטית דוגמת נשיאי המדינה יצחק בן צבי וחיים ויצמן וראש הממשלה מנחם בגין".

עוד כתב זאכנון על הברית וההיסטוריה המשותפת בין המארונים ליהודים כשני מיעוטים במזרח התיכון שנרדפו ועדיין נרדפים. "אל נשכח גם שאבותינו בבירעם כמו חלק מבני עמם המרוני בלבנון סייעו להצלת יהודי סוריה, עירק ואירופה בזמן מצוקתם והסתירו וגם הבריחו יהודים נרדפים במעברם לארץ ישראל מתוך עזרה הומנית ושיתוף פעולה לשמירה על קיומם. הוכחות רבות יש לכך בכל הארכיונים בארץ ובעולם".

את המכתב מסיים זאנכון באזהרה לארגונים הלאומניים הערבים ולארגוני השמאל שלא ידברו בשמם ולא יגררו אותם למאבק לאומני ערבי בו אין הם מעוניינים. אחרת, מבטיח זאכנון, הם יפעלו "נגד כל מי שמתערב מכם ומארגונים שמאלניים קיצוניים אחרים שמנסים לחבר אותנו למאבק וסכסוך לא שלנו ללא אישורינו כבעלי האדמות בבירעם. מאבק שלכם במדינתנו ישראל תנהלו אותו במקום אחר".

ח"כ ד"ר באסל גטאס לא ממש הפנים את תוכן המכתב. למעשה הוא מארגן בימים אלה כנס נגד גיוס נוצרים לצה"ל שאמור להתקיים בכפר גוש חלב. מי ביקש זאת ממנו? לא ברור. רוב תושבי הכפר כולל הנהגת הכפר וההנהגה הרוחנית לא מעוניינים במלחמה הלאומנית של גאטס וחבריו למען פלסטין. הם בעד ישראל. הם אזרחים ישראלים, משרתים בצבא ומעוניינים לקחת חלק בעתידה של מדינת ישראל.


7 תגובות:

  1. יישר כוח . כתבה מעולה שמעלה את המודעות לאמת ולצדק של אותם מרונים ישראלים ולא כמו שרוצים הערבים להציג אותם

    השבמחק
  2. חשוב לציין שכאשר מזכירים את אקרית וברעם מדובר על שני כפרים ולא על כפר אחד.
    אינני מעוניינת לדבר בשמם של תושבי ברעם, אך תושבי אקרית ראו לאורך כל הדרך ועדיין רואים בעצמם ערבים פלסטינים בני העדה הקתולית, אינם מתכחשים למוצאם ואינם משתייכים לזרם המארוני אראמי שרואה בעצמו כחלק בלתי נפרד מהמדינה.
    תושבי הכפר אקרית מנהלים מאבק צודק למען חזרתם לאדמותיהם ולכפרם, בכדי להשיג זאת לא מתבקשת מהם הוכחת נאמנות למדינה או התכחשות להיותם חלק מהעם הפלסטיני. הנ"ל נכון גם עבור החלק הגדול מעקורי ברעם.
    המניעים של הפונים במכתב הזה לחה"כ גטאס, עדאלה, זוכרות ואחרים הינה השתייכותם לפורום הנוצרי המנסה לגייס את בני העדה הנוצרית לצה"ל ובכך להגשים את החלום הציוני ולחזק את המזימה הציונית בלחלק את העם הפלסטיני לתתי קבוצות ובכך למנוע מהם להשיג צדק.
    עקורי אקרית וברעם צריכים לחזור לבתיהם מכיוון שהובטח להם כך בעת פינויים, כך גם פסק בג"ץ ב 1951 וכך אמרה ועדת השרים בראשות ליבאי ב 1995. ולא בגלל שהם נוצרים או מארונים או שהם נאמנים למדינה נהפוכו, איך מצפים מהם להיות נאמנים למדינה שרימתה אותם והוליכה אותם שולל פעם לאחר פעם.
    ולכותב הבלוג אני מציעה לפתוח את העיניים והראש ולהסתכל על התמונה השלמה. אתה מוזמן לשמוע את הקול השני, הקול של הדור השלישי לעקירה, הם גרים בכנסייה של אקרית וגם של ברעם ומציעה לך לשמוע אותם ואף לבקרם ולהעביר לקהל שלך את התמונה .... את כל התמונה

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. לכן ציינתי בכותרת תושבי בירעם. בירעם ולא איקרית

      2. המניעים של הפורום הזה אינו רק "הרצון לגייס נוצרים לצה"ל" אלא להיות חלק מהחברה הישראלית כתפיסה כוללת שיותר טוב/בטוח/מתאים תרבותית לכרות ברית עם הישראלים מאשר עם הפלסטינים. זו לא מזימה ציונית אלא תפיסה שרבים במזרח התיכון מתחילים להבין שישראל הם מקום בטוח למיעוטים ודאי אלו הנוצרים.

      3. לגבי התמונה השלמה. זה בדיוק מה שאני מנסה לעשות. בעוד שגורמים מסוימים מנסים לקחת את פרשת בירעם ואיקרית לתוככי המאבק הפלסטיני ולהניף דגלים לאומניים אני מנסה להראות שיש גם קולות אחרים. לכן זוהי התמונה השלמה

      מחק
    2. מרוני מברעם30 במרץ 2014 בשעה 7:55

      ישי תודה על התגובה המדויקת חסכת ממני.

      מחק
  3. אנשים אלה אינם מייצגים את עקורי אקרית וברעם והם מיעוט. זה הוא קולם של אנשים בעלי דעה שולית ואינה מקובלת על רוב העקורים של שני הכפרים. אני מתפלא למה אנשים אלה מקבלים את הבמה על מנת להציג את דעותיהם והקול של הרוב אינו מקבל זאת !!!

    השבמחק
  4. מר ישי פרידמן
    נושא הכתבה אינו ברור לי : התחלת בעמדה ברורה בעד החזרת עקורי שני הכפרים ש"מדינת ישראל לא קיימה את הבטחותיה כלפיהם ועד היום היא מפנה להם עורף " אבל גלשת מיד בסקירה מורחבת על קבווצת אנשים שנקטו עמדה טיפשית ומגוחכת בפרשה שהעסיקה את מיטב המוחות במישור הפוליטי המשפטי החברתי ובמישור זכויות האדם במדינה זו .
    פורום הקצינים שהקדשת לו את הכתבה הזו הוא נטע זר בנוף שלנו ואין לו שום תרומה חיובית להמשך מאבקם המכובד של עקורי איקרת ובירעם . נגיעתו לפרשה זו היא אינטריסנטית ומתמקדת סביב המשך הזרמת תקציב ממשלתי לפורום שמטרתו המוצהרת היא גיוס צעירים נוצרים לשורות הצבא .
    באשר לעמדתך שלא ניסית להסתיר ושהיית אמור להיות ניוטרלי ואובייקטיבי בעניין הלאומיות הפלסטינית בקרב הרוב הגדול של העקורים אני מציע לך ללמוד קורס בסיסי בהיסטוריה מודרנית של המזרח התיכון ותפקידו של המיעוט הנוצרי בכלל והמארוני במיוחד בהכללת הקונסיפציה הלאומנית ערבית .
    לך תלמד כי התופעה של העיתונות המגוייסת הלכה לעולמה .

    השבמחק
    תשובות
    1. מרוני מברעם30 במרץ 2014 בשעה 8:00

      אדוני האנונימי. בעניין הלאוניות הפלסטינית לך תעשה סקר בין תושבי הכפר ולצערך תווכח שאכן רובם לא מזדהים עם הפלסטינעות, יתכן שמזדהים עם זכות הפלסטינים למדינה. אבל בין זה לבין מה שרתה טוען זה שמים וארץ.

      מחק